Vraag jij je ook af waarom jouw medewerkers onveilig gedrag blijven vertonen?
Steeds weer leg je medewerkers uit waarom het zo belangrijk is om veilig te werken. Ze kennen inmiddels de risico’s van het werk toch wel? Ze weten toch dondersgoed dat ze niet op de heftrucks moeten klimmen? En toch doen ze het. Regelmatig ontstaan er nog onveilige situaties op de werkvloer.
Hoe wordt gedrag bepaald?
Vaak heeft dit alles te maken met gedrag en de manier waarop ons gedrag bepaald wordt. Intuïtief denken de meeste mensen dat we pas iets doen wanneer we daarvoor gekozen hebben. Dat we dus beslissen om risico’s te nemen. Ons gedrag wordt echter maar voor 5% bewust bepaald en wordt voor 95% onbewust gestuurd.
Gedrag ontstaat vaak alleen al wanneer we iets waarnemen of wanneer we ergens aan denken. Zowel waarnemen als denken heeft een directe invloed op gedrag. Als je alleen al waarneemt dat je collega’s rennen op de werkvloer, wordt bij jou automatisch en onbewust hetzelfde gedrag geactiveerd.
Gedrag veranderen kan daarom ontzettend moeilijk zijn. Tegelijkertijd kunnen we juist op het onbewuste gedrag inspelen door gedragsinzichten uit de wetenschap beter te benutten.
Webinar ‘Nudging richting gezond en veilig werk’
Het gebruik van gedragsinzichten uit de wetenschap is aan een opmars bezig op veel plekken in de samenleving. Op donderdag 6 juli organiseert het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid daarom het webinar ‘Nudging richting gezond en veilig werk‘.
Tijdens het webinar verken ik samen met Addie Weenk en Jakko van Kampen welke mogelijkheden psychologische inzichten bieden om gezond en veilig werken te stimuleren. We gaan het hebben over het wat, waarom en hoe van gedragsinzichten en er is volop gelegenheid om vragen te stellen.
Kunnen jouw medewerkers ook een duwtje gebruiken om gezond en veiliger te werken? En ben je benieuwd welke gedragsinzichten je hiervoor kunt gebruiken?
Schrijf je dan hier in voor het webinar op donderdag 6 juli, van 16:00 tot 16:30 uur.
Of neem vrijblijvend contact op met Esmée van Kampen.