Smart Health
Ondersteuning bij aanschaf medische apparatuur en hulpmiddelen
Bijna elke afdeling in een ziekenhuis gebruikt medische apparatuur en hulpmiddelen (zoals tilhulpmiddelen, karren, bewakingsmonitoren, echografiestoelen). Vaak blijkt een deel niet of slechts beperkt gebruikt te worden. Het komt ook voor dat personeel ontevreden is over een product of dat er fysieke klachten ontstaan door het gebruik. Wat zonde van de aanschaf, de implementatiekosten en de opslagruimte is.
Maar hoe komt dat nou?
Uit de cases die wij analyseerden blijkt dat de oorzaken uiteenlopen:
- Het apparaat sluit niet aan op de manier van werken van het zorgpersoneel;
- Het personeel had een andere verwachting bij het hulpmiddel;
- Het kost te veel tijd om het apparaat te halen en te gebruiken, waardoor zorgpersoneel een andere oplossing bedenkt;
- De gebruikers weten niet precies hoe het apparaat werkt door onvolledige instructie;
- Het apparaat wordt op een verkeerde manier ingezet.
Het loont daarom om voorafgaand aan de aanschaf wat extra tijd en geld te investeren om hoge kosten achteraf te voorkomen.
Wat doen wij om u te ondersteunen?
Wij helpen ziekenhuizen bij de aanschaf van medische apparatuur en hulpmiddelen, die daadwerkelijk gebruikt gaan worden en het werk verbeteren. We kijken in welke mate de hulpmiddelen of de apparatuur kan bijdragen aan het verbeteren van de werkzaamheden. Door het zorgpersoneel gedurende het gehele aanschafproces te betrekken, zorgen we voor een gedragen keuze. Door onze kennis van de mens en de zorgwereld helpen we om tot gebruiksvriendelijke en toepasbare oplossingen te komen.
Naast de focus op het zorgpersoneel en de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur ondersteunen we de afdeling Inkoop bij de aanschaf van de medische apparatuur en hulpmiddelen. We kunnen hen voorzien van een compleet functioneel programma van eisen. Denk hierbij aan:
- Bepalen wat er nodig is aan apparatuur en hulpmiddelen door het beoordelen van de huidige werksituatie;
- Het opstellen van functionele eisen in samenwerking met eindgebruikers;
- De beoordeling van apparatuur op basis van ons Human Factors beoordelingssysteem;
- Een advies m.b.t. de keuze van leverancier of producten;
- Hulp bij implementatie van het product en acceptatie van de eindgebruiker d.m.v. instructie en evaluatie
Zo weet je zeker dat jouw aangeschafte middelen voldoen aan de verwachtingen van het zorgpersoneel én dat er een grote kans is dat deze met volle tevredenheid gebruikt gaan worden!
Interesse?
Benieuwd je wie wij zijn en wat wij voor u specifiek kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.