Ieder jaar komen zo’n 200.000 mensen in de gemeente Haarlem naar het stadskantoor. Zij worden geholpen door een team van 40 medewerkers die verschillende producten verstrekken zoals rijbewijzen, uittreksels uit het bevolkingsregister en parkeervergunningen. De dienstverlening verloopt meestal naar wens, maar in spitsuren kunnen de wachttijden aan de balies aardig oplopen.
Selfservicezuil
De politiek nam een radicaal besluit en stemde in met een geheel nieuwe opzet voor deze eerste opvang van de burger. Gelijk met de ingebruikname van het nieuwe stadskantoor in oktober 2010 worden de burgers niet meer aan een balie geholpen. Zij moeten zich melden bij een selfservicezuil en kunnen daar aangeven waarvoor ze komen. Sommige zaken kunnen zij geheel zonder ambtenaar afhandelen. Natuurlijk zullen er altijd gastvrouwen en -heren aanwezig zijn om de burgers te ondersteunen in het gebruik van de zuil. Zij kunnen zo langzaam aan het nieuwe systeem wennen.
Partner
vhp human performance is als partner betrokken bij de ontwikkeling en uitrol van de digitale selfservicezuilen. Binnen een nieuw bedrijf dat hiervoor is opgericht, hebben wij de rol van business-developers. Verder verzorgen wij het ontwerp van de wizards, waarmee de gebruiker door het systeem wordt geleid. Bovendien helpt vhp human performance de gemeente bij de uitwerking en implementatie van alle processen die op de achtergrond binnen de eigen organisatie plaatsvinden.