Aanleiding
De metrolijn van een openbaar vervoerbedrijf is afgelopen jaren gerenoveerd. Doel was onder andere het verhogen van de (brand)veiligheid van het tunneltracé door het aanbrengen van nieuwe installaties. Denk hierbij aan brand- en rookmelders, ventilatie voor rook- en warmteafvoer en noodverlichting. De dagelijkse bewaking van de tunnelveiligheid ligt bij de centrale verkeersleiding. Dezelfde interface wordt ook gebruikt door de brandweer, die ter plaatse bij het metrostation een overzicht wil hebben van de hele situatie.
Vraag
vhp human performance is gevraagd de Mens-Machine-Interface (MMI) van het tunnelveiligheidssysteem te ontwerpen.
Aanpak
De MMI is ontworpen op basis van de operating philosophy van het calamiteitenscenario. Dit is stap voor stap gevisualiseerd in storyboards en beeldschermplaatjes. Het MMI ontwerp is samen met de gebruikers uitgewerkt. vhp human performance is nauw betrokken geweest bij de bouw door Croon Elektrotechniek om te waarborgen dat de functionaliteit daadwerkelijk is gerealiseerd.
Resultaat
Er is een Mens-Machine-Interface ontwikkeld voor het openbaar vervoerbedrijf en de brandweer. Het ontwerp is afgestemd op calamiteitenscenario’s. Er is ook een bedrijfstoestand-indicator en stappenplan opgeleverd.