Duurzaam Lean, Procesoptimalisatie en lean six sigma, Smart Industry

Aanleiding

Flora Holland is ’s werelds grootste coöperatie van sierteeltkwekers met 5 bloemenveilingen in Nederland. Achter de bloemen en planten die bij u thuis op de tafel of in de tuin staan gaat een enorme logistieke operatie schuil. Het motto van Flora Holland is dan ook niet voor niets: ‘Flowering the World’. Bloemen en planten worden in Europa vervoerd in karren en gaan daarnaast de hele wereld over via luchttransport. De sierteeltketen is met ongeveer 1 miljoen karren de grootste karrengebruiker in Nederland

Vraag

Voor de fusie van de 5 bloemenveilingen werd er gewerkt met 4 soorten karren. Dit betrof Deense containers (externe pool) en drie soorten zogenaamde stapelwagens. Door van deze stapelwagens één model te maken kunnen veel voorbeelden behaald worden. Kostenbesparing, kwaliteitsverbetering (minder schade aan product), sneller werken en gezonder werken zijn daarbij doelstellingen.

Aanpak

In een partnership met Gardien en ArboNed heeft vhp de gehele logistiek keten doorgelicht. Overal waar de karren komen is geanalyseerd welke taken uitgevoerd worden, waar optimalisatie mogelijk is en vooral ook hoe mechanische handling optimaal ingezet kan worden. Bij mechanische handling kan gedacht woorden aan: trekken van slepen met karren met een elektrotrekker, maar ook aan het verplaatsen van karren in een hangbaan. Dit is gedaan door met prototypes in elke schakel van de sierteeltketen te testen.

Resultaat

Het prototype is op een tiental punten sterk verbeterd. In de figuur ziet u een korte toelichting op de belangrijkste verbeteringen. Als voorbeeld geven we een toelichting op één van deze verbeteringen: in de detailfoto rechtsonder ziet u de triangel. Met de triangel wordt de kar aan een andere kar gekoppeld om zo in een sleep karren verplaatst te kunnen worden. Als de kar niet gekoppeld is dan springt de triangel automatisch omhoog door een veer. In het eerste prototype was een aluminium plaat geplaatst waar de triangel tegen aan slaat. Tijdens de testen bleek dit veel lawaai te veroorzaken. Door de aluminium plaat te vervangen door een rubber band is het lawaai probleem opgelost. Er zijn inmiddels 250.000 van deze karren in omloop.

 

0
Vignet Arbeidsveiligheid bij Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ)Training en coaching on the job fysieke belasting in distributie pakketpost PostNL