in Smart Public

Stelt u zich eens voor. Terwijl uw wekker gaat, openen de gordijnen zich langzaam en komt de geur van verse koffie u tegemoet. Het koffiezetapparaat is automatisch aangesprongen en ook de oven is inmiddels bezig uw croissants af te bakken. Onderweg naar uw werk leest u in de auto de krant (op een tablet natuurlijk) en bij uw kantoor aangekomen stapt u voor de deur uit en gaat de auto voor zichzelf een parkeerplek zoeken. In de koffiebar rekent u af met uw smartphone en loopt u naar de lift die u automatisch herkent, vriendelijk goedemorgen wenst en naar de juiste verdieping brengt.

Toekomstmuziek?

Toekomstmuziek? Welnee, deze oplossingen bestaan allemaal al. Slimme auto’s en domotica (slimme toepassingen voor in huis of op kantoor) zijn al jaren in ontwikkeling, draadloos betalen is inmiddels gemeengoed en ook aan biometrische toepassingen zijn we aardig gewend. Sterker nog, afgelopen maand heeft een bedrijf in de Verenigde Staten haar medewerkers de optie aangeboden een chip te laten implanteren voor toegang tot het kantoor en het betalen bij de snoepautomaten.

Digitale transformatie van werk

Niet alleen hoe we op ons werk komen verandert, ontwikkelingen in de ICT  hebben ook een grote invloed op de inhoud van ons werk. Hoewel bedrijven hun prestaties enorm kunnen verbeteren door gebruik te maken van nieuwe technologieën, vraagt het wel het een en ander van de organisatie en de medewerkers.

Hoe zorg je ervoor dat de brugwachter, die vroeger naast de brug woonde, nu op 50km afstand veilig de grootste hefbrug van Europa kan bedienen?  Of hoe stel je een parkeerwachter, die met een kladblok de straat op ging, in staat om te gaan met de complexe interface van een moderne scanauto? Toenemende complexiteit van het werk stelt organisaties voor een grote uitdaging. Goed ontwerp en training kunnen daarbij helpen, maar ook het zorgen voor de juiste competenties en het juiste gedrag van de medewerkers is van belang.

Stel de mens centraal

vhp human performance biedt verschillende oplossingen voor organisaties om de (nieuwe) manier van werken geschikt te maken voor hun medewerkers. Daarbij stellen we de mens centraal en betrekken we de medewerkers in het proces om de acceptatie van veranderingen te vergroten. De afgelopen jaren zijn onder andere de volgende projecten uitgevoerd:

• Interface-ontwerp voor een klantcontactcentrum met focus op de integratie van social media in het klantcontact
• Usability testing van slimme parkeermeters en de interface voor geautomatiseerde parkeercontrole met scanauto’s
• Competentieprofielen en veiligheidsanalyses voor brug- en sluisbediening op afstand
• Interface-ontwerp van een zelfscanbalie voor gemeenten waarmee burgers zelf snel zaken kunnen regelen en documenten kunnen aanvragen
• Toekomstvisie voor de planning en aansturing van de binnenvaart in Europa

Bent u benieuwd naar onze visie op de digitale transformatie of wilt u meer weten over hoe wij uw werk en werknemers kunnen ondersteunen? Neem contact op met Joep van Heugten.

 

0