in Smart Public

De afgelopen jaren is bediening op afstand ingevoerd in verschillende sectoren. Denk daarbij aan de bediening van chemische processen in de industrie en bij brug- en sluisbediening. Of aan het laden en lossen van containers in de haven. Nu schepen alsmaar slimmer en autonomer worden, zullen steeds meer taken verplaatsen van het schip naar de wal. Schepen worden dan vanuit een Shore Control Centre (SCC) op afstand gemonitord en (bij)gestuurd.

Welke factoren spelen een rol in een SCC?

Operators in een SCC nemen op basis van informatie van diverse camera’s, communicatiemiddelen en andere sensoren beslissingen die grote impact kunnen hebben. We weten dat er grenzen zijn aan de aandacht en mogelijkheden van mensen om informatie waar te nemen en te verwerken. vhp human performance heeft ervaring met het ontwikkelen en ontwerpen van verkeerscentrales en control rooms voor bediening op afstand. Ons uitgangspunt is het aanpassen van de techniek aan de operators die in de centrale werken.

We houden ons daarbij bezig met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Welke taken voert de operator uit en welke informatie is daarvoor nodig?
  • Hoe voorkom je informatie ‘overload’ en zorg je dat operators de juiste input krijgen om veilig te bedienen?
  • Hoe zorg je dat operators niet overbelast raken en scherp blijven tijdens hun dienst?
  • Hoe richt je de werkomgeving in zodat operators comfortabel kunnen werken?
  • Wat gebeurt er als je meerdere schepen op afstand moet besturen die (deels) autonoom zijn?
  • Hoe zorg je dat menselijk ingrijpen tijdens kritieke situaties succesvol is?

SmashUp: Human Factors in Autonomous Shipping

Dit is de titel van de bijeenkomst die Rijkswaterstaat organiseert op 14 mei. Verschillende sprekers delen die dag hun kennis over smart en autonomous shipping. Herman van Veelen van vhp human performance vertelt tijdens dit event over Human Factors in Shore Control Centres. Smart Shipping (SMASH) is een platform voor het delen van kennis, het aangaan van samenwerkingen en het opbouwen van netwerken. Het doel is om de scheepvaart slimmer, veiliger en duurzamer te maken. Voor meer informatie neem eens een kijkje op: www.smashnederland.nl.

Interesse?

Wilt u meer weten over Human Factors in Shore Control Centres of andere control rooms en verkeerscentrales? Neem dan gerust contact op met Herman van Veelen.

0