in Smart Health

In ziekenhuizen kom je allerlei soorten balies tegen, zoals uitgiftebalies, receptiebalies en inschrijfbalies. Het idee achter een balie lijkt heel eenvoudig: gewoon een werkblad met pc, iemand ervoor en erachter, misschien nog een raam erbij, toch? Maar zo eenvoudig is het niet!

De balie is vaak een visitekaartje van het ziekenhuis of de afdeling. De architect en interieurbouwer willen een zo fraai mogelijke balie maken. Het is daarbij de uitdaging dat deze ook optimaal is afgestemd op zowel de baliemedewerkers als de bezoekers.

We zien in de praktijk dat organisaties hier lang niet altijd in slagen. Een gebruiker aan beide kanten van de balie leidt meestal tot een compromis. De bezoeker staat, terwijl de baliemedewerker zit. De omgekeerde situatie en varianten zijn ook mogelijk.

Veel voorkomende problemen bij ziekenhuisbalies

We zien vaak dat bij het plaatsen van ziekenhuisbalies onvoldoende aandacht is voor de mensen die er dagelijks aan werken. Het maakt weinig uit of dit een korte of lange periode is. Balies worden vaak als decoratief element in de ruimte geplaatst. Daaraan worden regelmatig onvoldoende functionele eisen gesteld vanuit het gebruik, zoals dat wel bij andere werkplekken gebeurt.

Een standaard baliemeubel bestaat geregeld uit één stuk. Dat kan fraai zijn om te zien, maar de ergonomie is nogal eens een ondergeschoven kindje. Na een tijdje komen de klachten van baliemedewerkers door veel reiken, op- en afstappen of verkeerd geplaatste apparatuur.

Een andere veelgemaakte fout is het één op één kopiëren van een balie naar een andere omgeving. Denk aan het kopiëren van een balie-ontwerp van de ene polikliniek naar de andere, terwijl beide ziekenhuisbalies functioneel verschillend worden gebruikt. Het gevolg is dat een extra tafeltje wordt geplaatst om alle apparatuur kwijt te kunnen. Of er wordt toch een stoel neergezet, terwijl er een sta-balie was ontworpen. Een goede balie in de ene situatie kan een verkeerde keuze zijn voor een andere werkomgeving.

Smijt geen geld over de balie 

Het verbeteren en achteraf aanpassen van ziekenhuisbalies kost veel geld. Dit is vooraf natuurlijk niet begroot. Wat zonde als zo’n balie vlak na ingebruikname alweer verbouwd moet worden! Bovendien gaat het mooie architectonische plaatje hierdoor verloren. In veel gevallen worden balies hierna alsnog ergonomische suboptimaal ingericht. Er is een hoop te winnen door vanaf de start van het ontwerpproces meer aandacht te besteden aan het gebruik van de balie. Een goede uitvraag in de ontwerpfase is dan ook cruciaal!

Maak een veelzijdig balie-ontwerp voor een volwaardige werkplek

Baliemedewerkers moeten gezond, veilig, efficiënt en prettig kunnen werken. vhp human performance houdt daarom bij een balie-ontwerp rekening met gezondheidskundige factoren, zoals werkbladhoogte en reikafstanden. En ook met belangrijke factoren als publieksagressie, infectiepreventie, klimaat (temperatuur en tocht) en verlichting. De behoeften omtrent deze factoren zijn voor elke specifieke balie weer anders.

Iedere balie is in principe maatwerk. Keuzes in het ontwerp worden gemaakt op basis van de specifieke baliewerkzaamheden die plaatsvinden. We maken daarbij gebruik van een aantal beproefde (deel)oplossingen waardoor de ergonomie van iedere balie steeds weer optimaal is.

Wilt u ook advies op maat over een balie in uw ziekenhuis? 

U kunt dan contact opnemen met Bas van Leeuwen. Ze vertelt u dan meer over het verbeteren van een bestaande balie. Of ze laat u zien hoe een nieuwe balie voor uw ziekenhuis wordt ontworpen vanuit functioneel oogpunt.

0
Teamflow bevordert de samenwerking en zorgt ervoor dat u het beste uit uw team haalt.