Iedereen komt wel eens aan de balie van een ziekenhuis, huisartsenpost of GGD. Misschien heb je je weleens geërgerd wanneer iemand kon meeluisteren toen je je aanmeldde bij de huisarts. Maar heb je je ook weleens afgevraagd waarom de assistente bij de spoedeisende hulp achter glas zit?
Patiënt én medewerkers
Bij de inrichting van ruimtes en systemen speelt niet alleen de gebruikerservaring van de patiënt of bezoeker een rol, maar ook die van de medewerker. Om op een vriendelijke manier de beste zorg te kunnen verlenen, moet de werkomgeving wel zo ingericht zijn, dat de medewerker dit op een prettige en bovenal veilige manier kan doen. En daar komt best wat bij kijken. Infectiepreventie bijvoorbeeld: als jij vermoedt dat je ziek bent, moet het natuurlijk niet zo zijn dat je de assistente ook direct aansteekt als je langskomt.
Afweging
Vaak is hier ook sprake van tegenstrijdige eisen en wensen: het glas bij de balie voorkomt wel bovenstaande, maar is ook minder vriendelijk richting de bezoeker. Een scherm tussen de balies is misschien wel prettig voor jouw privacy, maar zo ziet de medewerker wel minder goed wie er binnenkomt. Steeds moet een afweging gemaakt worden tussen bijvoorbeeld veiligheid en klantvriendelijkheid.
Bekijk het eens van de andere kant
Bij het ontwerpen van systemen en omgevingen proberen wij al deze factoren mee te nemen, voor de mensen aan beide zijden van de balie. Soms kan het daardoor zo zijn dat jij net iets verder moet reiken om je ponskaart aan te geven, zodat de assistente dit iets minder vaak hoeft te doen. Andersom zet hij/zij ook vaak graag een extra stapje voor jou. Mocht iets voor jou als bezoeker dus eens wat minder gebruiksvriendelijk zijn: bekijk het dan eens van de andere kant.