Centrale bediening van bruggen en sluizen in Noord-Holland vanuit de bediencentrale Weg & Waterhuis de Langebalk in Heerhugowaard is vanaf nu een feit.
De bedienaren krijgen een uitgebreide opleiding voor veilige bediening, voordat zij de bruggen en sluizen centraal gaan bedienen. Jorrit Jansen (senior adviseur en opleider bij vhp human performance) en Mike Backers (coördinator en bedienaar bij City360) beantwoorden een aantal vragen over het proces:
Tijdens de praktijkdagen van de opleiding maakten jullie gebruik van een simulator. Hoe zag dat eruit?
Mike: “De simulator heeft exact dezelfde opstelling als de werkplek in de bediencentrale, alleen zijn op de camerabeelden van de simulator animaties te zien in plaats van echte ‘live’ beelden van op en om de brug. Met de simulator kunnen we verschillende situaties nabootsen die in het echt ook veel voorkomen, zoals omstandigheden in het donker, in de mist of in de regen.”
Jorrit: “Daarnaast waren er verschillende onverwachte scenario’s waarop de bedienaar adequaat moest reageren, zoals een passage van hulpdiensten, een onopvallende visser op het brugdek, een passage van beroepsvaart met een klein onopvallend schip erachter.”
Welke onverwachte situaties zijn het meest lastig om te zien?
Jorrit: “In de simulator hebben we vooral het juist waarnemen geoefend. Vooral de situaties in stilstand zijn lastig om goed te zien, dus als niks beweegt. Bewegingen trekken automatisch de aandacht. Een ander voorbeeld van een onopvallend ‘target’ is een visser of een persoon die op zijn smartphone kijkt. Of een grijze dame met een grijze jas op een grijze dag.”
Wat maakt het werken vanuit de bediencentrale anders dan deze groep gewend is?
Mike: “De meeste bedienaren in de opleiding hebben, net als ik, kennis van en ervaring met het bedienen op afstand. De bedienaren in de groep die nu is opgeleid werkten allemaal vanuit bediencentrale De Kooy. Wat nu anders is, is dat in de nieuwe bediencentrale in Heerhugowaard de camera’s andere lenzen hebben en anders gericht zijn, waardoor we andere beelden zien. En andere beelden vragen om een andere manier van kijken. Het voordeel van de andere beelden is dat je nu de hele brug kan zien, niet slechts gedeeltes en er zijn geen overlappingen in de beelden. Met deze camerabeelden zie je bijvoorbeeld ook goed als een fietser zijn tas heeft verloren en kun je de situatie beter inschatten. Het is duidelijker en dus veiliger!”
Welke nieuwe dingen hebben de bedienaren geleerd tijdens de opleiding?
Mike: “Vooral het werken volgens de nieuwe ‘kijkstrategie’, waarbij we gestructureerd en nauwkeurig checken wat er om en op de brug gebeurt. Die is anders dan we gewend waren. We keken namelijk allemaal op onze eigen manier naar de camerabeelden.”
Jorrit: “Ze hebben nu met de opleiding geleerd om allemaal op dezelfde manier te ‘schouwen’, waarbij zij een bepaalde vaste volgorde van de beelden afgaan en hierdoor niks kunnen missen. Tijdens de opleiding hebben we gebruik gemaakt van een ‘eye trackingbril’. Met deze bril kunnen we heel precies in percentages meten welke camerabeelden correct zijn waargenomen door de bedienaar. En hiermee konden we de bedienaren goed trainen in het gestructureerd schouwen.”
Wat was verder nieuw voor de bedienaren in de opleiding?
Jorrit: “Ook hebben we de veranderde werkprocessen behandeld. De bedienaren krijgen in de bediencentrale namelijk een andere rolverdeling. Eén persoon krijgt de aanvragen binnen van schippers voor het openen van de bruggen en is contactpersoon voor de schippers. Deze persoon zet de aanvragen door naar de bedienaren. Zo kunnen de bedienaren zich focussen op hun bedientaak, zonder dat zij worden afgeleid door randzaken. De kans op het maken van fouten is op deze manier kleiner. Het is niet niks waar zij verantwoordelijk voor zijn: zij brengen zóveel kilo’s staal en beton in beweging met vaak veel mensen eromheen. Dat vraagt om focus.”
Wat gebeurt er eigenlijk als er iemand tussen de slagbomen staat terwijl de brug open moet en je bent als bedienaar niet ter plekke?
Mike: “In dat geval vragen we via de intercom om te verplaatsen. Als diegene het niet hoort, doordat hij of zij bijvoorbeeld oordopjes in heeft, vragen we aan een omstander, bijvoorbeeld een fietser bij de slagboom, om de persoon terug te roepen. Als dat om welke reden dan ook niet lukt, dan verbreekt de bedienaar het bedienproces en gaat aan 1 kant de bomen open totdat dat persoon weggaat. En in het uiterste geval als diegene dan nóg niet is verplaatst, schakelen we de politie in. Want de brug gaat natuurlijk niet open voordat die persoon weer veilig buiten de slagbomen staat.”
Wat was je indruk van de eerste groep bedienaren die de opleiding heeft afgerond?
Jorrit: “Ik heb een positief gevoel over de opleiding en de groep. De bedienaren hebben veel geleerd en hebben de theorie- en simulatortoetsen goed doorlopen. Alle bedienaren zijn geslaagd voor de eye trackingtoets met een score van hoger dan 90%. Ik heb er vertrouwen in dat zij op een veilige manier het spits afbijten bij het in gebruik nemen van de nieuwe bediencentrale.”