in Smart Health

Een intensive care (IC) is een zeer complexe omgeving. Patiënten met uiteenlopende ziektebeelden worden op de intensive care, soms langdurig en intensief, behandeld. De patiënten worden continu verzorgd, behandeld en bewaakt door een gespecialiseerd IC team, met behulp van geavanceerde apparatuur. Het doel is om patiënten te stabiliseren, zodat zij terug kunnen keren naar een Medium Care of een verpleegafdeling. In deze omgeving, waarin de organisatiestructuur ingewikkeld is, de techniek een overheersende rol speelt en de ruimte beperkt is, wordt het uiterste van het team gevergd, omdat de consequenties groot zijn.

De randvoorwaarden op orde

Om deze rol te kunnen vervullen en de zorg optimaal te kunnen verlenen, is het belangrijk dat de randvoorwaarden op orde zijn. Dit betekent dat de indeling van de ruimtes en de opstelling van apparatuur en benodigdheden zo goed mogelijk moet zijn afgestemd op niet alleen de patiënt, maar ook de verpleegkundige. Vaak is het echter zo dat de functionaliteit van de apparatuur om de veiligheid van de patiënt te waarborgen, ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid voor de verpleegkundige, die daardoor bijvoorbeeld ongunstige houdingen moet aannemen.

Duidelijke rollen en verantwoordelijkheden

Op een 24-uurs afdeling als de intensive care kan niet alles worden gepland, verpleegkundigen zijn wel hoofdverantwoordelijk voor één patiënt maar delen de zorg voor alle patiënten op de afdeling. Tussen de geplande artsenrondes, onderzoeken en bezoekuren door worden er behandelingen aangepast, patiënten verzorgd en de gezondheid gemonitord om waar nodig in te kunnen grijpen. Dit vraagt om een cultuur waarin de rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Niet alleen rondom het primaire verpleegproces, maar ook het beheer van de medicijn-, steriele en niet-steriele voorraad en het beheer van beperkt beschikbare apparatuur en hulpmiddelen die voor meerdere patiënten gebruikt worden. Niemand wil misgrijpen op een cruciaal moment.

Een integrale benadering

Deze afspraken beperken zich bovendien niet tot de afdeling en het team van verpleegkundigen. Ook moeten de bezoekers geïnformeerd worden, moet er afstemming met artsen plaatsvinden en wordt er overlegd met bijvoorbeeld de radiologen, laboranten en apothekers buiten de afdeling. De uitdaging in zo’n hectische omgeving, waar de zorg voor de patiënt altijd op de eerste plaats komt, is om tijdens het runnen van de afdeling ook oog te houden voor fysieke en mentale belasting van de verpleegkundigen, te zorgen voor een open cultuur waarin prettig samengewerkt wordt en ruimte creëren voor het oppakken van verbeteringen. Kortom: er is een integrale benadering nodig. Alleen dan kan de verpleegkundige de optimale zorg blijven bieden.

Ook behoefte aan een integrale aanpak? Neem gerust contact op met Nicolien de Langen!

0
Gebruiksvriendelijkheid van twee kanten bekekenZorg voor de bezoeker: vroeger en nu